Att lära ut på ett Moderskepp

När jag var liten fick jag höra att jag skulle bli lärare när jag blev stor. Det var flera av mina lärare som sade det. Aldrig i livet, tänkte jag. Fy sjutton, vad tråkigt! Jag skulle ju bli konstnär, författare eller clown.

Livet blir inte alltid som man har tänkt sig, och tur är väl det. Sedan 2009 har jag lärt ut via Moderskeppet – en plats som började som en blogg om bildbehandling med Photoshop, och som idag stoltserar med ett gigantiskt utbud av onlinekurser. Det är så förbaskat sköj!

”Samma” jobb i snart femton år

Även om jag är inne på mitt femtonde (!) år på samma arbetsplats har jag inte tröttnat. Långt ifrån. Mitt jobb är i ständig förändring och inget år är det andra likt.

Jag anställdes som trevande trainee och har fram till nu hunnit vara bloggare, kundtjänst, tidningsskribent, bokförfattare, ekonomi-tant, chefsredaktör, vice VD, lärar-coach, mässroddare, ämnesansvarig, marknadsförare, exceptionell kaffebryggare och framförallt lärare.

Det jag har velat göra har jag fått göra. Somliga uppgifter har jag varit bättre på och vissa projekt har gett mig mer glädje än andra. Allt har däremot gett mig erfarenhet och kunskap om mig själv.

Idag består större delen av mitt jobb av att lära ut och det är det jag trivs bäst med. Inte bara för att jag sprider kunskap och färdigheter vidare till andra, utan för att själva arbetet i sig innebär att jag får göra research, sätta ihop koncept, skriva, fotografera, illustrera, filma, spela in ljud och redigera. 

Jag skapar helt enkelt grejer varje dag. En riktig ynnest.

Från kursen Fotografera vatten – introduktion.

Konsten att göra en kurs

Under åren har jag producerat drygt 40 kurser inom allt från mobilfotografering till podcasting och nyhetsbrev. Min senaste kurs lär dig skriva och bearbeta text med ChatGPT

Även om innehållet och längden på kurserna varierar är grundprocessen densamma. Är du nyfiken på hur den ser ut? Okej, så här går det i stora drag till att mejsla fram en pedagogisk kurs på Moderskeppet.

Sanna Lund i studion.
Sanna Lund i studion.
Sanna Lund i studion.
Sanna Lund i studion.
Sanna Lund i studion.
Sanna Lund i studion.

1. Första konceptet

I första konceptet byggs stommen för hela kursen. Det innebär att jag gör research om ämnet och tar beslut om vem kursen är till för samt vilka mål den ska uppfylla. Det är den del av processen som i regel tar minst tid – 1-2 dagar – men som är central för att det ska bli en bra kurs.

Under arbetet ställer jag mig själv frågor som:

  • Vem vill lära sig det här?
  • Vilka förkunskaper krävs?
  • Vad ska tittaren klara av på egen hand efter kursen?
  • Hur skiljer sig min kurs mot konkurrenter?

Det är absolut möjligt att göra en kurs för ”typ alla” som lär ut ”typ allt” om ämnet. Den kursen kommer ingen vilja se och lära från.

Många gånger handlar första konceptet mer om vad som inte ska vara med, än vad som faktiskt ska vara med. Vilket innehåll måste jag stryka, trots att det är intressant och smart? Vad kan passa i en annan kurs, men inte i just den här kursen.


2. Andra konceptet

I andra konceptet sätter jag strukturen och förbereder inför manusskrivandet.

  • Vilka kapitel och avsnitt ska finnas?
  • I vilken ordning ska de komma?
  • Vad ska tittaren göra/kunna/veta/känna efter varje avsnitt?
  • Vad är min vinkel för varje avsnitt?
  • Behöver jag skapa stödmaterial till kursen?

Arbetet brukar ta 2-3 dagar.


3. Manus

Nu är det dags att skriva ner vad jag ska säga när jag spelar in. Det är en göttig del i processen för mig som gillar att skriva. Programmet jag använder till allt mitt skrivande heter Scrivener.

Manus i Scrivener.

Jag författar alltid ett ordagrannt manus i pratformat. Språket är lätt och ledigt, precis så som jag låter när jag pratar. Varje avsnitt ska ha en genomtänkt början, mitt och slut. Inget lämnas åt slumpen.

Medan jag skriver gör jag noteringar om hur jag ska visualisera avsnittet. Ska jag vara i bild eller inte när jag pratar? Ska jag visa något i en programvara eller ska jag illustrera med bilder eller video? 

Beroende på kursens storlek tar manusarbetet 3-5 dagar.

Från kursen E-bok med Vellum – översikt av programmet.


4. Inspelning

När varenda litet ord är på plats är det dags att trycka på REC. Jag spelar i första hand in mitt prat i ett ljudbås, men då och då behöver jag vara framför kameran – antingen i studio eller ute på fält. 

Ljudbåset på Moderskeppet.
Sanna Lund spelar in sig själv med mobilen.

Jag är min egen videoproducent, vilket betyder att jag roddar med det mesta när det kommer till teknik. Ibland tar jag hjälp av Sven. Han är en finfin assistent, plus att han själv har skapat en kurs – Skydda dig med IT-säkerhet.

Utöver huvudmaterialet behöver jag ofta komplettera med klipp- och stillbilder, som ska användas i redigeringen, men också till marknadsföring.

Hela tjottafräset brukar vara avklarat på 1-4 dagar. Är det en ren ljudbåskurs går det supersnabbt, men ska jag filma mycket tar det mer tid.

Tips: Kolla in mitt pryl- och programindex. Där berättar jag mer om allt från kameror och mickar till skriv- och redigeringsprogram som jag använder.


5. Visualisering och redigering

Det är dags för kursen att sättas samman, vilket alltid (alltid!) tar mer tid och energi än vad jag har avsatt. Minst en vecka, men oftast längre.

Avsnitt i Screenflow.

För det mesta använder jag Screenflow när jag videoredigerar materialet. I grunden är det ett skärminspelningsprogram, men det går faktiskt prima att använda det som vilket videoredigeringsprogram som helst.

Även Photoshop är alltid öppet och redo. När jag eller en eventuell programvara inte är i bild behöver jag visualisera med fotografier, illustrationer och grafik. Det blir en hel del PSD-filer i slutändan.

Från kursen ChatGPT i praktiken – datan är ofullständig, felaktig och skev.


6. Lansering och marknadsföring

När kursen äntligen är färdigredigerad ska den förstås laddas upp på vår plattform och marknadsföras.

I det här skedet brukar jag vara ofantligt trött på ämnet, min röst och mitt fejs. Jag vill kräkas på hela alltet. Vem sjutton ska vilja se och lära från den här skiten, tänker jag medan jag plitar på marknadstexter. Det är en ofrånkomlig del av processen, men jag försöker vila tryggt i att mitt första koncept håller.

När jag har fått någon veckas distans, ja då kommer oftast känslan av glädje och stolhet. Om inte annat så tänker jag så här blev det den här gången!

Tillsammans med våra marknadsförare planerar jag in aktiviteter kommande månader. Det kan handla om allt från att skriva lärorika gratis-artiklar till att hålla webbinar som är kopplade till kursen.

Sanna Lund arbetar.

Om och om och om igen

När en kurs är klar, tar en annan vid. Om och om och om igen. Självklart blir jag less på mitt jobb i bland, precis som alla andra – när manusskrivandet går trögt, inspelningen strular och redigeringen tar en sjuhelsikes tid. Men jag älskar mitt jobb. Jag brinner för att lära ut, och jag hoppas kunna göra det länge! På ett eller annat sätt.


Vill du lära ut på Moderskeppet? Vi söker alltid nya frilanslärare. Första steget är att anmäla dig till ett webbinar. Mer information finns här.

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *