Lorelei and the Laser Eyes

Du kommer behöva papper och penna. Du kommer behöva gnugga geniknölarna tills de ömmar. Du kommer behöva en gummianka* att rubberducka med. Du kommer att uppslukas. Totalt.

Just så är det att spela Lorelei and the Laser Eyes från den svenska spelstudion Simogo. Ren fröjd för ögat, örat och hjärnan. Euforisk spelglädje.

Men, låt mig backa tillbaka lite först.

Year Walk.

Mitt första möte med Simogos skapelser skedde genom det trolska mobilspelet Year Walk 2013. Det liknade inget annat med sitt mörka nordiska anslag och sin säregna grafiska stil. Bland bäckahästar och mylingar blev jag blixtförälskad.

Inte långt därefter släpptes thrillern Device 6 som bröt ny mark för hur ett spel kan veckla ut sig. Min hjärna kokade av inspiration. 2019 drämde man till med det beroendeframkallande och poppigt arkadliret Sayonara Wild Hearts. Und so weiter.

Device 6.
Sayonara Wild Hearts.

Simogo upprepar sig aldrig. Varje verk erbjuder något unikt och enastående. Jag kan faktiskt inte komma på någon annan studio som lyckas så bra med att knyta samman det visuella med stämningsfullt ljud, konstiga berättelser och (ofta) nytänkande spelmekanik. Varenda upplevelse är som en fint förpackad present.

Låt oss hoppa fram till nutid. Nyligen släpptes Lorelei and the Laser Eyes – ett pusseläventyr i noirskrud. Ännu ett fenomenalt spel i Simogos bibliotek.

Premissen är enkel: du anländer till ett stort hotell mitt i skogen iklädd fläckfri blus och coola glasögon. I din lilla handväska finns enbart ett par tamponger samt en manual för hur du spelar spelar. Vem är du och vad gör du där? Du märker snart att du behöver lösa en herrans massa gåtor och tankenötter för att låsa upp dörrar och hitta ledtrådar.

Premissen är alltså enkel och spelmekaniken likaså. Du promenerar runt med joysticken och interagerar med objekt och personer med hjälp av en enda knapp. Lätt som en plätt.

Själva berättelsen och pusslen är däremot allt annat än enkla. Här finns lager på lager att nysta i, och det är alldeles ljuvligt (och ibland svårt). Jag älskade varje sekund. Varenda liten underfundig detalj är ett kvitto på att teamet har haft roligt under skapandeprocessen. För oss svenskar finns dessutom en hel del gottigheter att upptäcka…

Precis som i tidigare nämnda titlar har man använt sig av Daniel Olsén och Jonathan Eng för att sätta ljud och musik, och den är (precis som tidigare) en stor del av helheten. Jag kan verkligen rekommendera soundtracken. De finns där musik finns.

Så, letar du efter timmar av klur i sommar behöver du inte leta längre. Stig in i Hotel Letztes Jahr och ta dig djupare in i labyrinten. Du kan spela på Switch och PC.

* Tack Sven för att du var min gummianka.

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *