Just nu – fem frågor till Gabriella P Kjeilen

Då och då hör jag av mig till någon i min närhet för att stämma av läget. Fem frågor om såväl det stora som det lilla i livet just nu.

Gabriella P Kjeilen

Gabriella och jag har varit kollegor på Moderskeppet ett bra tag, men nu ska hon strax byta jobb och även satsa vidare på sitt förlag. Tur att jag har ynnesten att ha kvar henne som vän.

Vi är på sätt och vis varandras motsatser i skrivandet – jag brinner för skräck (vilket hon ogillar) och hon skriver en hel del romance och feelgood (vilket inte är min kopp med te) – men skit samma, vi har lärt oss mycket av varandra ändå! Hon fick mig bland annat att utforska paranormal romance-genren.

Vad tänker du mycket på just nu?
Mycket på framtiden och vad det här året ska erbjuda. Som alltid vid årsskiftet, fast lite extra i år när jag strax ska byta jobb.

Vad lär du dig just nu?
Keltisk mytologi till världsbygget i min nya fantasyserie där åtminstone första böckerna ska utspela sig i Skottland och jag vill plocka med lite varelser ur mytologin. Försöker också lista ut hur en vampyr/magiker-hybrid skulle klara sig att växa upp i det svenska skolsystemet…

Vad tittar/lyssnar/läser/spelar du just nu?
Såg precis klart Supernatural. Vi har plöjt alla 15 säsonger och jag förstår äntligen varför folk tjatat på mig i så många år att jag borde se den.

Vad skjuter du upp just nu?
Att redigera mitt senaste manus, trots att det egentligen är brådis. Plus att laga en persienn som gått sönder, sånt där som egentligen går fort men man ändå skjuter på för att man inte har lust…

Vad vill du tipsa om?
SmåLit som går av stapeln här i Jönköping den 3 februari. En supermysig bokmässa som jag alltid återkommer till där man kan träffa lokala författare och förlag (och såklart fylla på att-läsa-högen).

Just nu – fem frågor till Carl-Mikael Björk

Då och då hör jag av mig till någon i min närhet för att stämma av läget. Fem frågor om såväl det stora som det lilla i livet just nu.

Carl-Mikael Björk

Jag träffade Mikael när han började som frilanslärare på Moderskeppet för många år sedan. Han inspirerar mig genom att alltid utforska nya sätt att utrycka sig på – är det inte via videokurser eller improvisations­föreställningar så är det musik eller fotografi. Det var länge sedan vi sågs nu, men vi brevväxlar med varandra då och då när andan faller på. Det är otroligt fint. Brev är grejen!

Vad tänker du mycket på just nu?
Jag tänker mycket på den queera överlappningen mellan Wrestling och Drag. Sen ett år tillbaka följer jag dels en grupp wrestlingatleter, dels en grupp dragartister på två olika klubbar/scener i Malmö.

Genom mitt fotografi undersöker jag överlappningen, eller kanske mötet, mellan det hypermaskulina och det hyperfeminina. Jag funderar över hur drag och dragartister används som politiska slagträn medan wrestling flyger under radarn. Trots att båda uttrycken materialiseras i excentriska karaktärer, DIY-estetik, dramatiska narrativ, makeup och fantastiska kostymer, på ett vis som på många sätt liknar varandra.

Vad lär du dig just nu?
Jag tränar på att skriva. Och att skriva kontinuerligt. Jag vill lära mig bli bättre på att skriva för att tänka. Att skriva tillsammans med andra(s) texter. Att bygga på och ta spjärn mot andras tankar. För att mitt konstnärliga arbete ska få en fond eller ett sammanhang – något att brytas genom. Jag utmanas (och triggas av) av att ställa fotografiet, som artefakt och process, i dialog med filosofi, queerteori och kvantfysik.

Vad tittar/lyssnar/läser/spelar du just nu?

  • Nature’s Queer Performativity av Karen Barad.
  • Why Teaching Matters av Paul Farber och Dini Metro-Roland.
  • Text & Stil av Magnus Linton.

Vad skjuter du upp just nu?
Det är sällan jag skjuter upp saker. Tror jag. Men det finns mycket jag vill skriva, läsa, lyssna, spela, fotografera och träna. Det finns en handfull relationer jag vill underhålla.

Samtidigt behöver jag lönearbeta, organisera källarförrådet och bokföra. Olika saker prioriteras i olika perioder. Just nu var det längesen jag putsade fönster. Mycket längesen.

Vad vill du tipsa om?
Filosofiska rummet i P1 är nästan alltid härligt. Häromdagen lyssnade jag på avsnittet Kan du tänka dig? – bla om språkets roll för tänkandet.

Just nu – fem frågor till Amanda Sjöland

Då och då hör jag av mig till någon i min närhet för att stämma av läget. Fem frågor om såväl det stora som det lilla i livet just nu.

Amanda Sjöland

Amanda är min fina svägerska. Av alla jag känner har hon nog den största variationen i det hon läser, och om jag får välja vem som ska baka något till kaffet så är det definitivt Amanda. Min brorsdotter säger att mamma jobbar med “datta” och det är alldeles korrekt. Hon är Lead Optimization Engineer, vilket låter (och är) väldigt coolt.

Vad tänker du mycket på just nu?
Efterrätter. Jag fick Claire Saffitz andra kokbok, What’s for Dessert, i julklapp och går nu och tänker på vad jag ska baka härnäst. Hennes Hot fudge sauce från boken var helt magisk.

Vad lär du dig just nu?
Just nu försöker jag lära mig att springa. Har hittat en fin runda utmed Vättern som är 5 km och som jag vill kunna springa utan att stanna.

Vad tittar/lyssnar/läser/spelar du just nu?
Lyssnar alltid på podd-klassikern Hypercritical när jag ska sova. Det är precis lagom intressant med 10 år gamla teknikdiskussioner, så det gör inte något om man somnar.

Vad skjuter du upp just nu?
Taket läcker i bostadsrättsföreningens hus. Huset har hållit sen 1902, men taket från 2003 har kanske redan passerat sitt bäst-före-datum. Jag tänker att det inte kan läcka så mycket nu med 10 minus, så problemet får ligga i dvala lite.

Vad vill du tipsa om?
Elin Lervik och Katarina Mattsons bok Hemtrevligt. En jättefin bok om inredning med ett tydligt tema, konkreta tips och personliga berättelser om vad ett hem betyder för en.

10/1 2024

Solen vandrar över det gröna arbetsrummet om förmiddagarna. Jag skriver på novellen Tältet på hemsökta kullen. Hej vad det går undan. Jag försvinner in i texten och kommer upp i ett yrvaket tillstånd.


”Bland jord och vissnande sommarblommor stod en liten gråsten ovanpå en stor gråsten, ihoplimmade med klister.
Där syntes två plirande gröna ögon, en röd bred mun och tio vita sockerbitar till tänder.

Jag petade på det fula stentrollet med tåspetsen.
Pet-eli-pet.
Det rullade åt sidan och begravde ansiktet i rabatten.
Eat dirt, tänkte jag och flinade.
Dirty, dirty dirt.”


Ps. Ja, jag skriver fortfarande enligt devisen ny mening, ny rad.

Att vara indieförfattare och egenutgivare – den kluriga distributionen

När jag insåg att min första bok Arkiv för upphittade anteckningar faktiskt skulle bli klar ställdes jag inför ett beslut: skicka manuset till förlag eller ge ut boken själv?

Ganska direkt valde jag det sistnämnda. Dels för att jag inte hade lust att vänta i flera månader (eller år) på ett eventuellt ja, och dels för att jag ville utmana mig med att gå från idé till färdigtryckt bok på egen hand. Det innebar massor av skapande och lärande, men också att jag inte behövde tumma på min vision. Hej och hå, det vara bara att jobba på!

Den mindre uppenbara nackdelen

Den uppenbara nackdelen var förstås att jag inte skulle ha ett förlag i ryggen som kunde hjälpa mig att nå ut till en större grupp läsare. Det fick vara okej för stunden och den dörren är inte stängd. Jag kan ju ta manuset till ett förlag i framtiden om jag får lust.

Den inte lika uppenbara nackdelen är hur svårt det är att distribuera böcker.

På många sätt är det enklare än någonsin att ge ut sin egen bok tack vare tillgången till lättillgängliga verktyg och tjänster – allt från layoutprogram till tryckerier. Men att faktiskt få ut sin bok till bokhandlar och bibliotek är… knivigt.

I Sverige finns det som heter Bokinfo. När en bok registreras där kan bokhandlar och biblioteken hitta informationen om den och ta in den i sitt utbud. De allra flesta köper inte in böcker om de inte finns registrerade hos Bokinfo.

Jag skriver böcker vid sitt köksbord.

Dyrt och onödigt krångligt

Kruxet är att jag antingen måste använda en extern distributör, som tar in min bok i lager och därefter sköter registreringen till Bokinfo, eller så kan jag vara min egen distributör.

Det förstnämnda alternativet kostar en hel del pengar och som egenutgivare finns sällan några pengar alls att ta ifrån – pengar har redan lagts på att trycka upp alla böcker.

Provtryck av boken Arkiv för upphittade anteckningar.
Provtrycket av boken. En liten upplaga är inte gratis, så man vill inte att det blir fel.

Det andra alternativet kräver att jag har F-skatt. Att starta och driva eget företag innebär en hel del jobb och det vill jag helst inte göra förrän jag vet att det rullar på.

Därmed sitter jag fast litegrann. I nuläget kan jag inte finnas med mina böcker på Bokus, Adlibris eller på alla bibliotek runt om i landet. I sig gör det inte så mycket, så länge mina böcker når sina läsare. Jag tycker att det är roligt att sköta min egen försäljning och kan på så vis faktiskt tjäna några kronor per såld bok (ute i bokhandeln skulle boken antingen bli snordyr eller så skulle jag gå back).

Men det är lättare sagt än gjort att nå ut. Fy satan vad svårt det är. Men jag jobbar på det så fort tid och energi finnes.

Boken Fickor.

Du är en viktig del i kedjan

Jag blir alltid otroligt glad (ja, till och med lite tårögd) när du tipsar om min bok till nära och kära och främlingar. Det är ovärderligt för att jag ska nå ut. Min röst räcker en bit, men inte hela vägen.

Det här gäller såklart inte bara för mig och mina böcker, utan för alla indie-kreatörer. Att du delar deras verk vidare betyder mycket. Kanske mer än du tror.

Min önskan hade såklart varit att det kunde vara enklare med distribution av böcker, men det kommer nog inte hända i närtid. Vi får se vilka beslut jag måste ta framöver för egen del för att ha möjlighet att nå ut bredare.

Men oavsett hur det blir – jag är tacksam för att du sprider mina berättelser vidare. Som tips kring middagsbordet, i dina sociala medier, på jobbets intranät eller genom en lapp som du skjuter in under grannens dörr. Eller som en present till någon i din närhet.

Tack!

Magnus Dahl från podden Läs hårt! delar boken vidare i Threads. Hurra och tack!

Mer läsning: Spridda tankar kring utgivningen av mina böcker.

Ledigheten och dess led(ighets)ord

Att ta pauser. Att få längta. Det är två av livets viktigheter. 2024 ska jag vara ledig från jobbet. Ett helt år. Det känns märkligt men också exakt rätt i tiden. Det är dags för en paus och att få längta.

Jag ska inte sälja lägenheten och leva vanlife eller satsa all min lediga tid på att skriva nästa bok. Jag ska vara fruledig, fasterledig, barn- och barnbarnledig, syskonledig, vänledig och framförallt Sannaledig.

Livet är förhoppningsvis långt, men det finns inga garantier. Arbetslivet kommer i bästa fall glädja mig i många år till, men det mår bra av små och stora avbrott. Tid för att koppla bort och fylla på energidepåerna.

Livet tenderar att se ut såhär: födas, gå i skola, jobba, gå i pension, dö. Först massor av hårt arbete, sedan total ledighet. Att skjuta på saker till sen – ett sen som kanske aldrig kommer. Jag och Sven försöker göra annorlunda.

Mindre, längre och långsammare

Vad ska jag ägna mitt år åt då? Det vet jag inte riktigt än. Men jag har haft tre ord snurrande i hjärnan sedan jag tog beslutet: mindre, längre och långsammare.

Vi lever i en tid där det ofta handlar om att göra mer, kortare och snabbare. Jag orkar inte det. Jag vill inte. Nej, mindre, längre och långsammare får det bli.

Det finns några fler ledord som jag tar med mig in i ledigheten. Jag vill vara:

Närvarande. Min hjärna frestas alltid att tänka på det som kommer, inte det som är just nu. Det och det och det som ska göras. Att vara i stunden är svårt, men förhoppningsvis är det enklare när jag gör mindre, längre och långsammare. Jag vill i synnerhet vara närvarande i mina relationer med nära och kära.

Utevarande. Jag vill vara ute så mycket jag kan. Promenera, bada, äta, läsa, kanske sova. Ja, det mesta går ju att utöva ute i friska luften.

Avskärmad (och mer aktiv i mitt användande när jag ”skärmar”). Jag är överlag bra på att inte ha en skärm i nyllet hela tiden, men ovanan kommer och går. Den tid jag sitter vid en skärm på jobbet är inte tänkt att ersättas av tid vid skärmen hemma.

Eftertänksam. Allt (allt!) går så snabbt nuförtiden. Vad tycker jag? Vad känner jag? Vad vill jag? Vad hände egentligen? Vad betyder det? Jag har införskaffat en liten dagbok där jag kan sammanfatta och reflektera dagarna som går.

Kroppsglad. Kroppen är ett laddat ämne. Jag vet. Men jag tycker väldigt lite om min kropp just nu. Den känns inte som min. Den är främmande. Något som jag bär på, istället för något som jag är. Det är ledsamt. Jag vill hitta glädjen och tryggheten i kroppen. Ta hand om den och bli vän med den igen.

Allt ovan hänger ihop. Det ena ger det andra som ger det tredje.

Varken kreativ eller lärande

Ett ord som jag medvetet har valt bort är kreativ. Det har varit viktigt från första stund. Ledigheten är inte till för att skapa. Inte till för att vara produktiv.

Jag hoppas självklart att jag får lust att skriva och podda eller något helt annat. Men då är lusten obligatorisk. Blir det inget kreativt skapande gjort, är det helt enligt plan.

Ett annat ord som är bortvalt är lärande. Jag tror att jag kommer att lära mig massor, men också det ska födas ur lust. Det finns inget krav på lärande som jag kan omsätta i en kurs när jag är tillbaka på jobbet igen. Sker lärandet, så sker det. Sker noll lärande, är det också helt enligt plan.

Missa en del och hinna annat

I skrivande stund har jag 14 arbetsdagar kvar. Jag njuter av de stunder som är kvar på kontoret.

Flertalet nätter har jag vaknat och tänkt att just nästa år är det allra dummaste året att ta ledigt på. Det händer otroligt mycket på jobbet och inom de ämnen jag lär ut. Jag kanske borde vänta?

Nej, det vore fånigt. Nästa år är precis som alla andra år. Mycket händer. Saker förändras. Inget år är det perfekta året att ta ledigt, åtminstone inte om man arbetar på Moderskeppet.

Jag kommer att missa en del, men jag kommer samtidigt hinna (och vinna) annat.

Ett helt ledigt år. Det känns som sagt lite märkligt men också exakt rätt i tiden. Det är dags för en paus och att få längta.

Ps. Bilderna i inlägget är skapade med hjälp av Adobe Firefly. Det finns självklart en kurs om det på Moderskeppet.

Att lära ut på ett Moderskepp

När jag var liten fick jag höra att jag skulle bli lärare när jag blev stor. Det var flera av mina lärare som sade det. Aldrig i livet, tänkte jag. Fy sjutton, vad tråkigt! Jag skulle ju bli konstnär, författare eller clown.

Livet blir inte alltid som man har tänkt sig, och tur är väl det. Sedan 2009 har jag lärt ut via Moderskeppet – en plats som började som en blogg om bildbehandling med Photoshop, och som idag stoltserar med ett gigantiskt utbud av onlinekurser. Det är så förbaskat sköj!

”Samma” jobb i snart femton år

Även om jag är inne på mitt femtonde (!) år på samma arbetsplats har jag inte tröttnat. Långt ifrån. Mitt jobb är i ständig förändring och inget år är det andra likt.

Jag anställdes som trevande trainee och har fram till nu hunnit vara bloggare, kundtjänst, tidningsskribent, bokförfattare, ekonomi-tant, chefsredaktör, vice VD, lärar-coach, mässroddare, ämnesansvarig, marknadsförare, exceptionell kaffebryggare och framförallt lärare.

Det jag har velat göra har jag fått göra. Somliga uppgifter har jag varit bättre på och vissa projekt har gett mig mer glädje än andra. Allt har däremot gett mig erfarenhet och kunskap om mig själv.

Idag består större delen av mitt jobb av att lära ut och det är det jag trivs bäst med. Inte bara för att jag sprider kunskap och färdigheter vidare till andra, utan för att själva arbetet i sig innebär att jag får göra research, sätta ihop koncept, skriva, fotografera, illustrera, filma, spela in ljud och redigera. 

Jag skapar helt enkelt grejer varje dag. En riktig ynnest.

Från kursen Fotografera vatten – introduktion.

Konsten att göra en kurs

Under åren har jag producerat drygt 40 kurser inom allt från mobilfotografering till podcasting och nyhetsbrev. Min senaste kurs lär dig skriva och bearbeta text med ChatGPT

Även om innehållet och längden på kurserna varierar är grundprocessen densamma. Är du nyfiken på hur den ser ut? Okej, så här går det i stora drag till att mejsla fram en pedagogisk kurs på Moderskeppet.

Sanna Lund i studion.
Sanna Lund i studion.
Sanna Lund i studion.
Sanna Lund i studion.
Sanna Lund i studion.
Sanna Lund i studion.

1. Första konceptet

I första konceptet byggs stommen för hela kursen. Det innebär att jag gör research om ämnet och tar beslut om vem kursen är till för samt vilka mål den ska uppfylla. Det är den del av processen som i regel tar minst tid – 1-2 dagar – men som är central för att det ska bli en bra kurs.

Under arbetet ställer jag mig själv frågor som:

  • Vem vill lära sig det här?
  • Vilka förkunskaper krävs?
  • Vad ska tittaren klara av på egen hand efter kursen?
  • Hur skiljer sig min kurs mot konkurrenter?

Det är absolut möjligt att göra en kurs för ”typ alla” som lär ut ”typ allt” om ämnet. Den kursen kommer ingen vilja se och lära från.

Många gånger handlar första konceptet mer om vad som inte ska vara med, än vad som faktiskt ska vara med. Vilket innehåll måste jag stryka, trots att det är intressant och smart? Vad kan passa i en annan kurs, men inte i just den här kursen.


2. Andra konceptet

I andra konceptet sätter jag strukturen och förbereder inför manusskrivandet.

  • Vilka kapitel och avsnitt ska finnas?
  • I vilken ordning ska de komma?
  • Vad ska tittaren göra/kunna/veta/känna efter varje avsnitt?
  • Vad är min vinkel för varje avsnitt?
  • Behöver jag skapa stödmaterial till kursen?

Arbetet brukar ta 2-3 dagar.


3. Manus

Nu är det dags att skriva ner vad jag ska säga när jag spelar in. Det är en göttig del i processen för mig som gillar att skriva. Programmet jag använder till allt mitt skrivande heter Scrivener.

Manus i Scrivener.

Jag författar alltid ett ordagrannt manus i pratformat. Språket är lätt och ledigt, precis så som jag låter när jag pratar. Varje avsnitt ska ha en genomtänkt början, mitt och slut. Inget lämnas åt slumpen.

Medan jag skriver gör jag noteringar om hur jag ska visualisera avsnittet. Ska jag vara i bild eller inte när jag pratar? Ska jag visa något i en programvara eller ska jag illustrera med bilder eller video? 

Beroende på kursens storlek tar manusarbetet 3-5 dagar.

Från kursen E-bok med Vellum – översikt av programmet.


4. Inspelning

När varenda litet ord är på plats är det dags att trycka på REC. Jag spelar i första hand in mitt prat i ett ljudbås, men då och då behöver jag vara framför kameran – antingen i studio eller ute på fält. 

Ljudbåset på Moderskeppet.
Sanna Lund spelar in sig själv med mobilen.

Jag är min egen videoproducent, vilket betyder att jag roddar med det mesta när det kommer till teknik. Ibland tar jag hjälp av Sven. Han är en finfin assistent, plus att han själv har skapat en kurs – Skydda dig med IT-säkerhet.

Utöver huvudmaterialet behöver jag ofta komplettera med klipp- och stillbilder, som ska användas i redigeringen, men också till marknadsföring.

Hela tjottafräset brukar vara avklarat på 1-4 dagar. Är det en ren ljudbåskurs går det supersnabbt, men ska jag filma mycket tar det mer tid.

Tips: Kolla in mitt pryl- och programindex. Där berättar jag mer om allt från kameror och mickar till skriv- och redigeringsprogram som jag använder.


5. Visualisering och redigering

Det är dags för kursen att sättas samman, vilket alltid (alltid!) tar mer tid och energi än vad jag har avsatt. Minst en vecka, men oftast längre.

Avsnitt i Screenflow.

För det mesta använder jag Screenflow när jag videoredigerar materialet. I grunden är det ett skärminspelningsprogram, men det går faktiskt prima att använda det som vilket videoredigeringsprogram som helst.

Även Photoshop är alltid öppet och redo. När jag eller en eventuell programvara inte är i bild behöver jag visualisera med fotografier, illustrationer och grafik. Det blir en hel del PSD-filer i slutändan.

Från kursen ChatGPT i praktiken – datan är ofullständig, felaktig och skev.


6. Lansering och marknadsföring

När kursen äntligen är färdigredigerad ska den förstås laddas upp på vår plattform och marknadsföras.

I det här skedet brukar jag vara ofantligt trött på ämnet, min röst och mitt fejs. Jag vill kräkas på hela alltet. Vem sjutton ska vilja se och lära från den här skiten, tänker jag medan jag plitar på marknadstexter. Det är en ofrånkomlig del av processen, men jag försöker vila tryggt i att mitt första koncept håller.

När jag har fått någon veckas distans, ja då kommer oftast känslan av glädje och stolhet. Om inte annat så tänker jag så här blev det den här gången!

Tillsammans med våra marknadsförare planerar jag in aktiviteter kommande månader. Det kan handla om allt från att skriva lärorika gratis-artiklar till att hålla webbinar som är kopplade till kursen.

Sanna Lund arbetar.

Om och om och om igen

När en kurs är klar, tar en annan vid. Om och om och om igen. Självklart blir jag less på mitt jobb i bland, precis som alla andra – när manusskrivandet går trögt, inspelningen strular och redigeringen tar en sjuhelsikes tid. Men jag älskar mitt jobb. Jag brinner för att lära ut, och jag hoppas kunna göra det länge! På ett eller annat sätt.


Vill du lära ut på Moderskeppet? Vi söker alltid nya frilanslärare. Första steget är att anmäla dig till ett webbinar. Mer information finns här.

En sagolik bok till en Saga

Jag skapar i regel för många. Jag skriver berättelser med förhoppningen att många ska läsa. Jag producerar kurser med förhoppningen att många ska lära. Jag spelar in poddar med förhoppningen att många ska lyssna. I våras knåpade jag däremot ihop en bok med förhoppningen att en enda person skulle bläddra i den.

Jag fantiserade och rimmade, letade och samlade, klippte och klistrade, monterade och exporterade, för att en enda enastående liten person skulle få en present av sin faster. Det var  några månader kvar till Sagas 1-årsdag och Saga älskar böcker, precis som jag.

Så, det blev en bok – En sagolik bok till en Saga. En bok som inte var till för många, utan för en. Lite ovant, men underbart!

Inte allt behöver skapas för en stor publik. Det som är ämnat för en person är bland det finaste att skapa och dela. Men det är lätt att glömma bort såhär i nådens år 2023, när vi kan och ofta vill nå många. När stor räckvidd och höga antal likes är ”viktigt” för att saker ska “räknas”.

Nåväl, här är några utvalda sidor, som inspiration om du vill göra något liknande. Resten av boken är faktiskt bara till för Saga. Jag hoppas att hon ska slita den riktigt ordentligt.

Bilderna är montage av diverse Public Domain-bilder, och själva boken är satt i InDesign samt slutligen tryckt hos Blurb.

Bland regnets alla droppar som drippar finns flygande fiskar som ivrigt viskar.
Bland regnets alla droppar som drippar finns flygande fiskar som ivrigt viskar.

Titta, en stenig tant utan kläder! På huvudet bor en pruttande tjäder.