Att vara indieförfattare och egenutgivare – den kluriga distributionen

När jag insåg att min första bok Arkiv för upphittade anteckningar faktiskt skulle bli klar ställdes jag inför ett beslut: skicka manuset till förlag eller ge ut boken själv?

Ganska direkt valde jag det sistnämnda. Dels för att jag inte hade lust att vänta i flera månader (eller år) på ett eventuellt ja, och dels för att jag ville utmana mig med att gå från idé till färdigtryckt bok på egen hand. Det innebar massor av skapande och lärande, men också att jag inte behövde tumma på min vision. Hej och hå, det vara bara att jobba på!

Den mindre uppenbara nackdelen

Den uppenbara nackdelen var förstås att jag inte skulle ha ett förlag i ryggen som kunde hjälpa mig att nå ut till en större grupp läsare. Det fick vara okej för stunden och den dörren är inte stängd. Jag kan ju ta manuset till ett förlag i framtiden om jag får lust.

Den inte lika uppenbara nackdelen är hur svårt det är att distribuera böcker.

På många sätt är det enklare än någonsin att ge ut sin egen bok tack vare tillgången till lättillgängliga verktyg och tjänster – allt från layoutprogram till tryckerier. Men att faktiskt få ut sin bok till bokhandlar och bibliotek är… knivigt.

I Sverige finns det som heter Bokinfo. När en bok registreras där kan bokhandlar och biblioteken hitta informationen om den och ta in den i sitt utbud. De allra flesta köper inte in böcker om de inte finns registrerade hos Bokinfo.

Jag skriver böcker vid sitt köksbord.

Dyrt och onödigt krångligt

Kruxet är att jag antingen måste använda en extern distributör, som tar in min bok i lager och därefter sköter registreringen till Bokinfo, eller så kan jag vara min egen distributör.

Det förstnämnda alternativet kostar en hel del pengar och som egenutgivare finns sällan några pengar alls att ta ifrån – pengar har redan lagts på att trycka upp alla böcker.

Provtryck av boken Arkiv för upphittade anteckningar.
Provtrycket av boken. En liten upplaga är inte gratis, så man vill inte att det blir fel.

Det andra alternativet kräver att jag har F-skatt. Att starta och driva eget företag innebär en hel del jobb och det vill jag helst inte göra förrän jag vet att det rullar på.

Därmed sitter jag fast litegrann. I nuläget kan jag inte finnas med mina böcker på Bokus, Adlibris eller på alla bibliotek runt om i landet. I sig gör det inte så mycket, så länge mina böcker når sina läsare. Jag tycker att det är roligt att sköta min egen försäljning och kan på så vis faktiskt tjäna några kronor per såld bok (ute i bokhandeln skulle boken antingen bli snordyr eller så skulle jag gå back).

Men det är lättare sagt än gjort att nå ut. Fy satan vad svårt det är. Men jag jobbar på det så fort tid och energi finnes.

Boken Fickor.

Du är en viktig del i kedjan

Jag blir alltid otroligt glad (ja, till och med lite tårögd) när du tipsar om min bok till nära och kära och främlingar. Det är ovärderligt för att jag ska nå ut. Min röst räcker en bit, men inte hela vägen.

Det här gäller såklart inte bara för mig och mina böcker, utan för alla indie-kreatörer. Att du delar deras verk vidare betyder mycket. Kanske mer än du tror.

Min önskan hade såklart varit att det kunde vara enklare med distribution av böcker, men det kommer nog inte hända i närtid. Vi får se vilka beslut jag måste ta framöver för egen del för att ha möjlighet att nå ut bredare.

Men oavsett hur det blir – jag är tacksam för att du sprider mina berättelser vidare. Som tips kring middagsbordet, i dina sociala medier, på jobbets intranät eller genom en lapp som du skjuter in under grannens dörr. Eller som en present till någon i din närhet.

Tack!

Magnus Dahl från podden Läs hårt! delar boken vidare i Threads. Hurra och tack!

Mer läsning: Spridda tankar kring utgivningen av mina böcker.

Ledigheten och dess led(ighets)ord

Att ta pauser. Att få längta. Det är två av livets viktigheter. 2024 ska jag vara ledig från jobbet. Ett helt år. Det känns märkligt men också exakt rätt i tiden. Det är dags för en paus och att få längta.

Jag ska inte sälja lägenheten och leva vanlife eller satsa all min lediga tid på att skriva nästa bok. Jag ska vara fruledig, fasterledig, barn- och barnbarnledig, syskonledig, vänledig och framförallt Sannaledig.

Livet är förhoppningsvis långt, men det finns inga garantier. Arbetslivet kommer i bästa fall glädja mig i många år till, men det mår bra av små och stora avbrott. Tid för att koppla bort och fylla på energidepåerna.

Livet tenderar att se ut såhär: födas, gå i skola, jobba, gå i pension, dö. Först massor av hårt arbete, sedan total ledighet. Att skjuta på saker till sen – ett sen som kanske aldrig kommer. Jag och Sven försöker göra annorlunda.

Mindre, längre och långsammare

Vad ska jag ägna mitt år åt då? Det vet jag inte riktigt än. Men jag har haft tre ord snurrande i hjärnan sedan jag tog beslutet: mindre, längre och långsammare.

Vi lever i en tid där det ofta handlar om att göra mer, kortare och snabbare. Jag orkar inte det. Jag vill inte. Nej, mindre, längre och långsammare får det bli.

Det finns några fler ledord som jag tar med mig in i ledigheten. Jag vill vara:

Närvarande. Min hjärna frestas alltid att tänka på det som kommer, inte det som är just nu. Det och det och det som ska göras. Att vara i stunden är svårt, men förhoppningsvis är det enklare när jag gör mindre, längre och långsammare. Jag vill i synnerhet vara närvarande i mina relationer med nära och kära.

Utevarande. Jag vill vara ute så mycket jag kan. Promenera, bada, äta, läsa, kanske sova. Ja, det mesta går ju att utöva ute i friska luften.

Avskärmad (och mer aktiv i mitt användande när jag ”skärmar”). Jag är överlag bra på att inte ha en skärm i nyllet hela tiden, men ovanan kommer och går. Den tid jag sitter vid en skärm på jobbet är inte tänkt att ersättas av tid vid skärmen hemma.

Eftertänksam. Allt (allt!) går så snabbt nuförtiden. Vad tycker jag? Vad känner jag? Vad vill jag? Vad hände egentligen? Vad betyder det? Jag har införskaffat en liten dagbok där jag kan sammanfatta och reflektera dagarna som går.

Kroppsglad. Kroppen är ett laddat ämne. Jag vet. Men jag tycker väldigt lite om min kropp just nu. Den känns inte som min. Den är främmande. Något som jag bär på, istället för något som jag är. Det är ledsamt. Jag vill hitta glädjen och tryggheten i kroppen. Ta hand om den och bli vän med den igen.

Allt ovan hänger ihop. Det ena ger det andra som ger det tredje.

Varken kreativ eller lärande

Ett ord som jag medvetet har valt bort är kreativ. Det har varit viktigt från första stund. Ledigheten är inte till för att skapa. Inte till för att vara produktiv.

Jag hoppas självklart att jag får lust att skriva och podda eller något helt annat. Men då är lusten obligatorisk. Blir det inget kreativt skapande gjort, är det helt enligt plan.

Ett annat ord som är bortvalt är lärande. Jag tror att jag kommer att lära mig massor, men också det ska födas ur lust. Det finns inget krav på lärande som jag kan omsätta i en kurs när jag är tillbaka på jobbet igen. Sker lärandet, så sker det. Sker noll lärande, är det också helt enligt plan.

Missa en del och hinna annat

I skrivande stund har jag 14 arbetsdagar kvar. Jag njuter av de stunder som är kvar på kontoret.

Flertalet nätter har jag vaknat och tänkt att just nästa år är det allra dummaste året att ta ledigt på. Det händer otroligt mycket på jobbet och inom de ämnen jag lär ut. Jag kanske borde vänta?

Nej, det vore fånigt. Nästa år är precis som alla andra år. Mycket händer. Saker förändras. Inget år är det perfekta året att ta ledigt, åtminstone inte om man arbetar på Moderskeppet.

Jag kommer att missa en del, men jag kommer samtidigt hinna (och vinna) annat.

Ett helt ledigt år. Det känns som sagt lite märkligt men också exakt rätt i tiden. Det är dags för en paus och att få längta.

Ps. Bilderna i inlägget är skapade med hjälp av Adobe Firefly. Det finns självklart en kurs om det på Moderskeppet.

Att lära ut på ett Moderskepp

När jag var liten fick jag höra att jag skulle bli lärare när jag blev stor. Det var flera av mina lärare som sade det. Aldrig i livet, tänkte jag. Fy sjutton, vad tråkigt! Jag skulle ju bli konstnär, författare eller clown.

Livet blir inte alltid som man har tänkt sig, och tur är väl det. Sedan 2009 har jag lärt ut via Moderskeppet – en plats som började som en blogg om bildbehandling med Photoshop, och som idag stoltserar med ett gigantiskt utbud av onlinekurser. Det är så förbaskat sköj!

”Samma” jobb i snart femton år

Även om jag är inne på mitt femtonde (!) år på samma arbetsplats har jag inte tröttnat. Långt ifrån. Mitt jobb är i ständig förändring och inget år är det andra likt.

Jag anställdes som trevande trainee och har fram till nu hunnit vara bloggare, kundtjänst, tidningsskribent, bokförfattare, ekonomi-tant, chefsredaktör, vice VD, lärar-coach, mässroddare, ämnesansvarig, marknadsförare, exceptionell kaffebryggare och framförallt lärare.

Det jag har velat göra har jag fått göra. Somliga uppgifter har jag varit bättre på och vissa projekt har gett mig mer glädje än andra. Allt har däremot gett mig erfarenhet och kunskap om mig själv.

Idag består större delen av mitt jobb av att lära ut och det är det jag trivs bäst med. Inte bara för att jag sprider kunskap och färdigheter vidare till andra, utan för att själva arbetet i sig innebär att jag får göra research, sätta ihop koncept, skriva, fotografera, illustrera, filma, spela in ljud och redigera. 

Jag skapar helt enkelt grejer varje dag. En riktig ynnest.

Från kursen Fotografera vatten – introduktion.

Konsten att göra en kurs

Under åren har jag producerat drygt 40 kurser inom allt från mobilfotografering till podcasting och nyhetsbrev. Min senaste kurs lär dig skriva och bearbeta text med ChatGPT

Även om innehållet och längden på kurserna varierar är grundprocessen densamma. Är du nyfiken på hur den ser ut? Okej, så här går det i stora drag till att mejsla fram en pedagogisk kurs på Moderskeppet.

Sanna Lund i studion.
Sanna Lund i studion.
Sanna Lund i studion.
Sanna Lund i studion.
Sanna Lund i studion.
Sanna Lund i studion.

1. Första konceptet

I första konceptet byggs stommen för hela kursen. Det innebär att jag gör research om ämnet och tar beslut om vem kursen är till för samt vilka mål den ska uppfylla. Det är den del av processen som i regel tar minst tid – 1-2 dagar – men som är central för att det ska bli en bra kurs.

Under arbetet ställer jag mig själv frågor som:

  • Vem vill lära sig det här?
  • Vilka förkunskaper krävs?
  • Vad ska tittaren klara av på egen hand efter kursen?
  • Hur skiljer sig min kurs mot konkurrenter?

Det är absolut möjligt att göra en kurs för ”typ alla” som lär ut ”typ allt” om ämnet. Den kursen kommer ingen vilja se och lära från.

Många gånger handlar första konceptet mer om vad som inte ska vara med, än vad som faktiskt ska vara med. Vilket innehåll måste jag stryka, trots att det är intressant och smart? Vad kan passa i en annan kurs, men inte i just den här kursen.


2. Andra konceptet

I andra konceptet sätter jag strukturen och förbereder inför manusskrivandet.

  • Vilka kapitel och avsnitt ska finnas?
  • I vilken ordning ska de komma?
  • Vad ska tittaren göra/kunna/veta/känna efter varje avsnitt?
  • Vad är min vinkel för varje avsnitt?
  • Behöver jag skapa stödmaterial till kursen?

Arbetet brukar ta 2-3 dagar.


3. Manus

Nu är det dags att skriva ner vad jag ska säga när jag spelar in. Det är en göttig del i processen för mig som gillar att skriva. Programmet jag använder till allt mitt skrivande heter Scrivener.

Manus i Scrivener.

Jag författar alltid ett ordagrannt manus i pratformat. Språket är lätt och ledigt, precis så som jag låter när jag pratar. Varje avsnitt ska ha en genomtänkt början, mitt och slut. Inget lämnas åt slumpen.

Medan jag skriver gör jag noteringar om hur jag ska visualisera avsnittet. Ska jag vara i bild eller inte när jag pratar? Ska jag visa något i en programvara eller ska jag illustrera med bilder eller video? 

Beroende på kursens storlek tar manusarbetet 3-5 dagar.

Från kursen E-bok med Vellum – översikt av programmet.


4. Inspelning

När varenda litet ord är på plats är det dags att trycka på REC. Jag spelar i första hand in mitt prat i ett ljudbås, men då och då behöver jag vara framför kameran – antingen i studio eller ute på fält. 

Ljudbåset på Moderskeppet.
Sanna Lund spelar in sig själv med mobilen.

Jag är min egen videoproducent, vilket betyder att jag roddar med det mesta när det kommer till teknik. Ibland tar jag hjälp av Sven. Han är en finfin assistent, plus att han själv har skapat en kurs – Skydda dig med IT-säkerhet.

Utöver huvudmaterialet behöver jag ofta komplettera med klipp- och stillbilder, som ska användas i redigeringen, men också till marknadsföring.

Hela tjottafräset brukar vara avklarat på 1-4 dagar. Är det en ren ljudbåskurs går det supersnabbt, men ska jag filma mycket tar det mer tid.

Tips: Kolla in mitt pryl- och programindex. Där berättar jag mer om allt från kameror och mickar till skriv- och redigeringsprogram som jag använder.


5. Visualisering och redigering

Det är dags för kursen att sättas samman, vilket alltid (alltid!) tar mer tid och energi än vad jag har avsatt. Minst en vecka, men oftast längre.

Avsnitt i Screenflow.

För det mesta använder jag Screenflow när jag videoredigerar materialet. I grunden är det ett skärminspelningsprogram, men det går faktiskt prima att använda det som vilket videoredigeringsprogram som helst.

Även Photoshop är alltid öppet och redo. När jag eller en eventuell programvara inte är i bild behöver jag visualisera med fotografier, illustrationer och grafik. Det blir en hel del PSD-filer i slutändan.

Från kursen ChatGPT i praktiken – datan är ofullständig, felaktig och skev.


6. Lansering och marknadsföring

När kursen äntligen är färdigredigerad ska den förstås laddas upp på vår plattform och marknadsföras.

I det här skedet brukar jag vara ofantligt trött på ämnet, min röst och mitt fejs. Jag vill kräkas på hela alltet. Vem sjutton ska vilja se och lära från den här skiten, tänker jag medan jag plitar på marknadstexter. Det är en ofrånkomlig del av processen, men jag försöker vila tryggt i att mitt första koncept håller.

När jag har fått någon veckas distans, ja då kommer oftast känslan av glädje och stolhet. Om inte annat så tänker jag så här blev det den här gången!

Tillsammans med våra marknadsförare planerar jag in aktiviteter kommande månader. Det kan handla om allt från att skriva lärorika gratis-artiklar till att hålla webbinar som är kopplade till kursen.

Sanna Lund arbetar.

Om och om och om igen

När en kurs är klar, tar en annan vid. Om och om och om igen. Självklart blir jag less på mitt jobb i bland, precis som alla andra – när manusskrivandet går trögt, inspelningen strular och redigeringen tar en sjuhelsikes tid. Men jag älskar mitt jobb. Jag brinner för att lära ut, och jag hoppas kunna göra det länge! På ett eller annat sätt.


Vill du lära ut på Moderskeppet? Vi söker alltid nya frilanslärare. Första steget är att anmäla dig till ett webbinar. Mer information finns här.

En sagolik bok till en Saga

Jag skapar i regel för många. Jag skriver berättelser med förhoppningen att många ska läsa. Jag producerar kurser med förhoppningen att många ska lära. Jag spelar in poddar med förhoppningen att många ska lyssna. I våras knåpade jag däremot ihop en bok med förhoppningen att en enda person skulle bläddra i den.

Jag fantiserade och rimmade, letade och samlade, klippte och klistrade, monterade och exporterade, för att en enda enastående liten person skulle få en present av sin faster. Det var  några månader kvar till Sagas 1-årsdag och Saga älskar böcker, precis som jag.

Så, det blev en bok – En sagolik bok till en Saga. En bok som inte var till för många, utan för en. Lite ovant, men underbart!

Inte allt behöver skapas för en stor publik. Det som är ämnat för en person är bland det finaste att skapa och dela. Men det är lätt att glömma bort såhär i nådens år 2023, när vi kan och ofta vill nå många. När stor räckvidd och höga antal likes är ”viktigt” för att saker ska “räknas”.

Nåväl, här är några utvalda sidor, som inspiration om du vill göra något liknande. Resten av boken är faktiskt bara till för Saga. Jag hoppas att hon ska slita den riktigt ordentligt.

Bilderna är montage av diverse Public Domain-bilder, och själva boken är satt i InDesign samt slutligen tryckt hos Blurb.

Bland regnets alla droppar som drippar finns flygande fiskar som ivrigt viskar.
Bland regnets alla droppar som drippar finns flygande fiskar som ivrigt viskar.

Titta, en stenig tant utan kläder! På huvudet bor en pruttande tjäder.

Augusti 2023 | Vad, hur och var jag läste

Många av de böcker som jag har läst genom åren är kopplade till en plats. Inte alla, men många. Jag kan minnas en bok genom skogsvägen jag gick på, cafét jag satt på eller staden jag besökte medan jag läste (eller lyssnade). Jag kan erinra mig vad jag tänkte och kände, både om händelserna i boken, men också om livet. En plats, en stund, en bok.

Det här är vad, hur och var jag läste i augusti.

1 augusti – Monstrilio av Gerardo Sámano Córdova.
Som e-bok på trappan i Sommarbo.

Tusentals fröer singlade ner från björkarna och några av dem landade i kaffekoppen. Det kändes väldigt mycket som augusti.

I boken skar en mamma bort en bit av sin döda sons lunga. Hon förvarade den i en burk, matade den med kött och fick den att växa till ett monster. Det var början till en berättelse som handlar om hur olika vi människor sörjer, och om att kunna acceptera det som är och gå vidare.

5 augusti – Family Business av Jonathan Sims.
Som ljudbok. Också på trappan i Sommarbo.

Vi hittade en gammal gädda i frysen och förberedde kräftburarna inför kvällens fiske.

I boken började Diya Burman arbeta för familjeföretaget Slough & Sons, som städar upp efter de som nyligen har lämnat jordelivet. Vidriga fläckar från kroppssafter behövde skubbas bort med hjälp av starka kemikalier, och mitt i allt började Diya att se syner.

9 augusti – Looking Glass Sound av Catriona Ward.
Som ljudbok vid kaminen i stugan.

Utanför härjade stormen Hans och jag var riktigt trött på allt regn. Men mer skulle komma.

I boken tänkte Wilder Harlow tillbaka på en sommar för länge sedan. Sommaren då han mötte Nat och Harper. Samma sommar som en mördare härjade i det lilla kustsamhället där familjen stuga låg. Minnen blandas, förväxlas och förvanskas. Vad hände egentligen den där sommaren?

“Writers are monsters, really. We eat everything we see.” 

Från Looking Glass Sound

16 augusti – Mister Magic av Kirsten White.
Som ljudbok hemma i köket.

Jag skulle bjuda (en annan) Sanna på tian och ett bubbligt rosé mitt i veckan, samtidigt som jag var enormt trött efter de första arbetsdagarna. Vilken tur att man har vänner som man kan vara trött med.

I boken återförenades fem gamla barnskådisar 30 år efter att deras tv-show Mister Magic abrupt lades ner. En av dem hade inget minne alls av sina gamla vänner, tv-showen eller den mystiske Mister Magic.

18 augusti – Vargarna från evighetens skog av Karl Ove Knausgård.
Som e-bok på Talldungen.

Vi tog med oss efterrätten ut på gården och läste böcker tills det blev kyligt. Om några timmar skulle dimman lägga sig tät över Brösarps backar, och vi skulle vidare till The Norrmans Castle.

I boken hade Syvert Løyning just muckat och återvänt hem till sin mamma och lillebror, men också till arbetslöshetens kalla famn. Mitt i all monotoni började Syvert gräva i sin döde pappas förflutna. Varför kunde han ryska och vem tänkte han lämna sin familj för?

31 augusti – The Stand (Pestens tid) av Stephen King.
Som ljudbok i sängen.

46 timmar lång, varav de flesta timmarna har spenderats under täcket. Antingen för att inleda eftermiddagens lilla gubblur, eller nattens långa sömn.

I boken dog människor som flugor i pesten som spred sig genom USA, och resten av världen. I de överlevandes drömmar möttes de ibland av en gammal kvinna som skänkte tröst och ibland av en man av mörkret som utlovade våld. Pesten var bara början.

”The place where you made your stand never mattered. Only that you were there… and still on your feet.”

Från The Stand

Några utdrag ur Villa Vintervila

Det är svårt att hålla ordning på tiden. Kanske är det två år sedan som jag skrev de första meningarna på Villa Vintervila. Kanske är det tre eller fyra. Det är ju inte så noga egentligen. Och kanske är jag inte klar förrän om ett år, eller två eller fem. En berättelse får ta den tid den tar. Att den blir klar, det är jag åtminstone 95% säker på.

Jag skriver gärna om saker som sker i sommaren, men just Villa Vintervila kommer att utspela sig under de mörkaste och kallaste dagarna på året. Här är några spridda utdrag ur mitt nuvarande utkast.


Jag ska berätta om en räcka händelser, så som jag såg, hörde och kände dem.

Några händelser händer i detta nu och några hände förr om tiden. De händelser som fortfarande inte har hänt vet jag ingenting om.

Jag är trots allt endast ett hem, byggt av järn, glas och tegel. Men också blod, svett och exkrementer. Jag är fylld av vätskor och dofter från både det ena och det andra. Ett hem åt ekon av många röster – såväl de talade, som de tänkta.

Nåväl, låt oss börja.
Inte för att jag har någon brådska, utan för att jag ska ha något att göra.

– Villa Vintervila


Svetten har fortplantat sig utmed rygg och lår. Handen är blöt och glider längs med käppen. Hon tappar taget. Käppen faller. Åldringen sätter handen för munnen för att inte skrika.

En dov duns. Mattan dämpar. Men ändå, en duns. Någonstans i huset hörs ett vridande, från någon som har störts.

Kvinnan märker hur hennes blåsa har gett efter. Varmt kiss rinner utmed benen. Det är inte första gången. Hon känner ingen skam längre, utan endast rädsla för att även detta ljud ska höras. Dunsar och skval. Väntan är vidrig.


När jag var fyra år förälskade jag mig i tanten i kiosken. Hon hette Mona och det var det vackraste namnet jag hade hört. Det lät som måne. Månen Mona.

Jag träffade Mona varje gång som farsan skulle köpa cigg, vilket var ungefär varannan kväll. Morsan tyckte att det var ett ypperligt tillfälle för honom att få umgås med sin son. Att umgås betydde att vi gick ner till kiosken, hand i hand och i tystnad, köpte ciggen och fick var sin karamell av Mona, för att sedan vandra hem igen. Det hela var över på mindre än en kvart.

Jag trodde att Mona bodde i kiosken eftersom hon alltid var där. Tänk att få bo i en kiosk. Där och då var det min högsta dröm. Att få bo i en kiosk tillsammans med Mona.


”Här sitter ni nu, Kerstis kantstötta och vilsna själar, som för evigt är förlorade”, mumlade Abbe.

”Nej, nu är vi tysta ett tag, så att Lillan får ro i sitt huvud”, sade Dorotea bestämt.


Är hon i Abbes navel? Det luktar sött, surt och kryddigt. Det luktar levande och döda ting. Det här är avgrunden. Hon kräks igen och faller utan att falla.

Tid går. Hon vaknar och försöker att klättra uppåt. Väggarna runt henne är gjorda av plankor på plankor på plankor. Men de är hala och hon ramlar gång på gång. Slår i rygg. Slår i armbåge. Slår i rumpa. Hon gråter och slickar sina tårar. Hon är törstig.

Det börjar att snöa. Hård snö. Vass snö. Det är hennes naglar. De singlar ner och fastnar i hennes hår. Hur länge har de fallit? Det känns som att dagar har gått.


Ja, vi får se vad det blir av det här. Det är många bokstäver, ord och meningar kvar att skriva. Och jag ska ha det mysigt och rysligt under tiden.

Att vara författare eller att skriva berättelser

För många år sedan skrev Derek Sivers ett inlägg som har förändrat hur jag tänker på och beskriver mig själv. Inlägget handlar om att titlar – så som programmerare, musiker, konstnär, entreprenör och så vidare – har ett bäst före-datum. En titel är något som du aktivt måste fortsätta att förtjäna.

Jag har sällan känt mig bekväm i att säga att jag är något.
Att jag är lärare.
Att jag är författare.
Att jag är fotograf.

Dels för att vissa titlar kommer med så mycket bagage, villkor och regler.
Hur kan du vara lärare utan att ha gått en lärarutbildning på högskolan?
För att vara författare måste man väl ha gett ut minst två böcker?
Fotograf kan du bara kalla dig om du livnär dig på att fotografera!

Och dels för att en titel sällan berättar vad man verkligen gör. Istället beskriver jag mig som någon som

  • lär ut
  • skriver
  • fotograferar.

Förr spelade jag in krönikor till radio, men det är flera år sedan nu. Jag är inte radiokrönikör längre. Att kalla mig för det skulle inte bara lura andra, utan allra mest mig själv. Om jag vill vara det, får jag banne mig börja göra det igen.

Med åren kan listan på titlar bli otroligt lång. Men en titel säger ju inte mer än att du en gång i tiden gjorde något. Att däremot säga att du gör något, betyder ju att du faktiskt gör något (om du inte är mytoman).

Du behöver inte ha en massa titlar. Det räcker att du gör saker. Tänk på dig själv som en som gör. Beskriv dig själv som en som gör. Oavsett om det handlar om att baka, bygga robotar eller att lata dig.

Och kom ihåg att saker du gör kommer och går. Du kan inte göra allt jämt.

Det gröna arbetsrummet (på gröna gatan)

Låt mig berätta om något som gör mig på väldigt gott humör: det gröna arbetsrummet.

Sven och jag flyttade in i vårt nuvarande hem under senhösten 2012. Lägenheten var i gott skick, så de två första åren gjorde vi inte mycket mer än att skaffa fler möbler och känna in rummen. Det var ingen brådska. Var sak har sin tid.

Jag vill inte renovera och köpa nytt stup i kvarten. Det kostar pengar, tar mycket energi och är många gånger ganska onödigt. Men jag vill såklart ha det mysigt och funktionellt. Jag vill trivas.

Pö om pö har vi skapat ett hem som mer och mer speglar oss. I vintras var det arbetsrummets tur. Lägenhetens förra ägare använde rummet som barnrum, och vi hade i princip inte gjort någonting med det förutom att möblera.

Rummet som förr inte funkade

Jag har tyvärr ingen före-bild som visar hela rummet, men låt mig beskriva med ord.

Här fanns bland annat en stor garderob, som visserligen slukade många saker, men också mycket plats i rummet. Den var det första du möttes av (och nästan krockade med) när du klev in genom dörren. Inredningen var dessutom helt fel för våra behov, vilket gjorde att vi bara öste in saker huller om buller.

Men det var fler problem än så. Vår lilla vägghängda bokhylla räckte inte längre till. Vårt arbetsbord var placerat så att fönstret speglade sig i våra datorskärmar. Arbetsstolen var snygg men oergonomisk. Lässtolen var en älskad släktklenod, men svår att sjunka ner i. Belysningen var dålig. Och så var det de där intetsägande vita väggarna…

Ja, det var mycket som skavde och som gjorde att rummet inte funkade. Jag föredrog faktiskt att arbeta vid köksbordet eller i soffan. Arbetsrummet stod allt oftare tomt, vilket kändes trist.

Både jag och Sven älskar att nörda vid våra datorer och vi spenderar många timmar i böckernas värld. Det behövdes ett rum som bjöd in till just det. En plats där vi båda fick plats och en miljö där kreativiteten kunde gro.

Rummet som nu gör mig glad

Så, här är det i all sin (nästan färdiga) prakt – det sköna gröna arbetsrummet. Det är hemtrevligt, praktiskt och inspirerande. Jag stormtrivs och sitter i det varje dag. 

Tillsammans med inredaren Mia (som vi har tagit hjälp av flera gånger förut) bollade vi fram ett koncept, som hon sen hjälpte till att realisera genom att köpa in möbler, ordna med målning och montering.

Vi hade självklart kunnat göra mycket själva men det hade tagit tid, inte blivit lika bra och framförallt skapat massor av frustration. Mia har varit guld värd!

Att ha skrivbordsplatsen vid fönstret är härligt, även om vi får dra ner persiennerna när morgonsolen skiner in i nyllet. På väggen där det förra skrivbordet stod har vi istället satt upp var sin anslagstavla i kork. Perfekta ytor för peppiga bilder och framtida idéer.

På kortväggen där den otympliga garderoben förut var placerad, finns nu en mindre garderob som är sprutlackad i samma gröna färg som väggen. Som du ser är det ett par lister som behöver bytas ut. Någon gång. Snart.

Vi har även satt upp ett vägghängt och grönlackat skrivbord mellan garderoben och dörren. På så vis kan en av oss stå och jobba, medan den andra sitter vid skrivbordet. När bordet inte används är det bara att fälla in det platt mot väggen.

Den tredje sprutlackade möbeln är läshyllan i form av ett IKEA-system med hyllor och skåp. Vi har mer plats till böcker och annat smått och gott.

Mitt i allt står även en ny go fåtölj, plus den enda möbel som vi sparade från det gamla möblemanget: Svens mormors sybord. Under bordskivan, som går att snurra åt sidan, finns en gömma fylld med garn och annat jox.

I skåpen har vi satt in enkla förvaringskorgar som rymmer sladdar och kamerapryttlar. Var sak på sin plats. Skönt.

Materiella ting är sannerligen inte det viktiga i livet, men de spelar roll. Jag är glad att vi gjorde arbetsrummet till ett rum som vi verkligen vill vara i.

Här ska vi planera poddar, skriva nyhetsbrev, artiklar och böcker, programmera, klippa video, skissa, läsa och prata. Här ska vi leva många minuter av våra liv.

Ps. Någon ergonomisk arbetsstol har vi ännu inte skaffat, men det kommer (förhoppningsvis innan vi får pinnstolssjukan).

Pps. Den gröna kulören på väggar och möbler ser ta mig tusan olika ut på varenda bild, men jag lovar att det är samma. Nämligen S 3010-G30Y.